Albert Herrera
Pablo Ramírez
T2
La sèrie Cuéntame fa 10 anys ja
que s’emet a TVE. Aquesta producció requereix un gran treball de documentació
ja que és una sèrie històricocostumbrista ambientada en els anys del final de
la dictadura franquista fins als anys de la transició.
La feina de documentació està molt repartida. Hi han molts treballs a fer
però aquest escrit es centra en la gestió d’imatges en
moviment, segons l’autora, el més apassionant de tots. Els encarregats de dur a
terme aquesta tasca disposen d’un molt bon equip. Sobretot, l’autora destaca
l’ordinador que tenen i el software que empren.
La principal font
de documents són els arxius de TVE. D’aquests arxius es fa una primera recerca
anomenada “búsqueda sin petición previa” en la qual s’agafen arxius sencers
(per exemple pel·lícules senceres) que puguin interessar. Immediatament
després, segueix una recerca més acotada de la qual acaben sortint els talls
concrets de les imatges que acabaran apareixent a la sèrie.
Si no se’n pot
extreure un material adequat, la recerca pot fer-se a altres fonts com poden
ser altres filmoteques d’altres països.
Després d’analitzar
les imatges degudament amb els instruments adequats, aquestes imatges són
enviades als actors i als guionistes. Les necessiten per poder realizar
adequadament les seves tasques, ja que per exemple, l’actor estarà veient
(encara que no es vegi en pantalla) en el moment de l’actuació l’escena
recopilada i el guionista necessitarà saber què ha d’escriure per fer
reaccionar al personatge d’una manera o altre.
Totes aquestes
imatges son utilitzades en diferents moments de la sèrie. Tant en les
cortinetes, com en les imatges que veuen els personatges en el moment en què
actúen.
Aquest treball
comporta una rigorusitat que s’ha de respectar. Per exemple, quan no hi ha
imatges d’arxiu i el documentalista ha de falsejar la realitat o quan s’ha de
mencionar algun personatge que encara és viu.
En definitiva, per
realitzar aquesta sèrie cal un gran treball de documentació.
2.
Considero que el treball dut a terme per aquests professionals és
excepcional. En aquest cas concret, el paper del documentalista és fonamental,
ja que la sèrie és de caràcter històric. I no només en el relatiu al tema
tractat a fons en aquest article (la gestió de les imatges en moviment), sinó
en tots els altres àmbits pels quals es necessita la feina del professional de
la documentació. La decoració, les costums, les vestimentes etc... segur que
han estat treballades abans d’emetre’s l’episodi.
També podem observar que el treball de documentació en aquest cas és molt
visible, ja que la gran majoria dels elements que apareixen a la sèrie és molt
probable que no existeixin i per tant ha d’haver-hi un treball de documentació
per poder reconstruir el més fidelment
la realitat de l’època.
Ja per acabar, esmentar que el treball de documentació a Cuéntame compleix les tres funcions de
la documentació en la comunicació. Compleix la funció de qualitat ja que
complementa el producte principal, li dona credibilitat i verifica la
informació que allà s’hi exposa. A més, també compleix la funció de creativitat
preparant amb una investigació exhaustiva el producte final. Pot ser el que no acaba
d’acomplir del tot seria la funció de rendibilitat, ja que el treball realitzat
és molt específic, està molt dirigit a un producte com el de Cuéntame i suposo que no es deu poder
aprofitar massa per altres àmbits.
No hay comentarios:
Publicar un comentario